0 C
Warszawa
16 września, 2021
  • Główna
  • Biznes
  • Bezpieczeństwo informacji – czy Twoja firma je zapewnia
Biznes Finanse Life Style Technologie

Bezpieczeństwo informacji – czy Twoja firma je zapewnia

Każde przedsiębiorstwo gromadzi niewyobrażalną ilość danych – tysiące stron dokumentów, gigabajty danych na serwerach i dyskach. Wielu właścicieli firm zastanawia się, czy dostatecznie chroni dane swoje oraz kontrahentów.

Technologia informacyjna rozwija się coraz szybciej, mamy teraz dostęp do nieograniczonej liczby możliwości. Internet daje nam zdolność dotarcia do setek tysięcy odbiorców, a dzięki współczesnym formom komunikacji możemy trafiać z naszym produktem do ogromnej liczby klientów. Jednak wraz ze wzrostem możliwości wzrasta też ryzyko. Jak więc skutecznie dbać o bezpieczeństwo danych?

Bezpieczne ulokowanie dokumentów

Jedną z ważnych kwestii, którą należy poruszyć w temacie bezpieczeństwa informacji i danych jest to, gdzie należy je przechowywać. Wiele firm decyduje się na tworzenie specjalnych magazynów, w których przetrzymuje się wszelką dokumentację. Każdy dokument, który się w nich znajduje, jest zabezpieczony nie tylko przed kradzieżą, ale także przed wszelkiego rodzaju zagrożeniami naturalnymi, takimi jak pożar czy powódź.

Na etapie wyboru odpowiedniego magazynu dla swoich dokumentów musimy określić kryteria, które będą najistotniejsze dla ich rodzaju. Oczywiście lokalizacja takiego magazynu nie może mieścić się w obszarze szczególnie narażonym na podtopienia czy pożary, a poza tym dobrze jest nie umieszczać na magazynach logo firmy ani żadnych informacji mogących naprowadzić potencjalnych złodziei.

O właściwej lokalizacji magazynu powinny być poinformowane jedynie osoby upoważnione. Warto prowadzić ewidencję osób, którym udzielamy dostępu do magazynu, a ponadto każdorazowo identyfikować je i autoryzować dostęp, aby w razie potrzeby było wiadomo, kto ostatni z dokumentów korzystał.

Jeżeli przechowujemy dokumenty w formie papierowej, są one narażone na fizyczne uszkodzenia, takie jak pożar lub zalanie, warto więc zminimalizować to ryzyko i zadbać na przykład o systemy i drzwi przeciwpożarowe, regały z funkcją podwyższania zapobiegające uszkodzeniom dokumentów wynikającym z podniesionego powodu wody.

A co z dokumentami w wersji elektronicznej?

Jak wiadomo, obecnie przywiązuje się dużą uwagę do ekologii i między innymi z tego względu warto przechowywać dokumenty w innej formie, niż papierowa. Na to rozwiązanie również jednak czyha wiele zagrożeń.

Aby zapewnić bezpieczeństwo informacji i danych przechowywanych na nośnikach i w komputerach, warto przeszkolić pracowników tak, aby każdy miał świadomość zagrożenia. Warto skorzystać z usług firm oferujących oprogramowanie monitorujące każde niepożądane działanie w sieci danych, to pomaga zwalczać cyberprzestępczość i zapobiegać jej.

Skuteczna ochrona danych cyfrowych wymaga nie tylko ochrony ze strony programów antywirusowych, należy także zabezpieczyć sprzęt. Wszystkie urządzenia służbowe, takie jak laptopy, dyski oraz telefony, powinny być zapieczone, zaszyfrowane i przydzielone jednemu, konkretnemu człowiekowi. Można także zdecydować się na rozwiązanie, jakim jest wydzielenie sieci na globalne i lokalne, a także zainstalowanie szyfrowanych połączeń i dedykowanych firewalli. Kluczową kwestią jest także tworzenie kopii zapasowych dokumentów w formie cyfrowej – w razie, gdy zdarzy się awaria sprzętu, nasze dane pozostają bezpiecznie zapisane.

Bezpieczeństwo poczty elektronicznej

Dla wielu przedsiębiorstw podstawą komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej jest poczta elektroniczna. Na skrzynkach mailowych znajduje się ogrom informacji istotnych dla funkcjonowania firmy. Jak zadbać o ich ochronę?

Serwisy oferujące tworzenie kont poczty elektronicznej są bez wątpienia wygodne w użytkowaniu, jednak stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa naszych danych w momencie awarii, które zdarzają się stosunkowo często, a to może zamrozić działania niejednej firmy. Warto wówczas zabezpieczyć się i skorzystać z jednego z lokalnych, zainstalowanych na komputerze klientów poczty. Takie serwisy (jak Outlook lub Thunderbird) odpowiednio skonfigurowane tworzą kopie zapasowe maili na naszym komputerze. Na szczęście wiele firm oferujących korzystanie z poczty za pośrednictwem stron WWW idzie z duchem czasu i coraz częściej można skorzystać z opcji zapisywania maili na serwerze.

Źródło: ISecure – audyt bezpieczeństwa informacji

 

Podobne

Mniej papierkowej roboty dla kierowców dzięki nowoczesnym rozwiązaniom monitorującym

Koparko-ładowarka – maszyna niezbędna na każdej budowie

Niezbędne usługi pogrzebowe potrzebne do zorganizowania pochówku