Miejskie hot-hatche od dawna wywołują szybsze bicie serca u każdego, kto ma chociaż odrobinę benzyny we krwi. Samochody te zapewniają doskonałe osiągi oraz ogromną frajdę z jazdy. Kompaktowe wymiary i świetne wyposażenie sprawiają, że sprawdzą się także w przypadku codziennych dojazdów do pracy czy na zakupy. Wśród ciekawszych przedstawicieli tego segmentu można wymienić modele tj. Ford Focus RS czy Honda Civic Type R. Przez lata obecności na drogach wywalczyły one sobie zasłużone miejsce w gronie najbardziej pożądanych sportowych hatchbacków napędzanych na przednią oś.
Focus RS
Pierwszy model Focusa RS został zaprezentowany w 2002 roku i bazował na pierwszej generacji kompaktowego Forda. Wyposażony został w turbodoładowany silnik o pojemności dwóch litrów, generujący moc 215 KM. Jego produkcję zakończono już po roku, a na kolejną odsłonę oznaczoną symbolem RS przyszło poczekać aż do 2015 roku, kiedy to wprowadzono topową wersję Focusa MK3. Pod jego maską znajduje się 2,3 l motor z turbosprężarką, znany także z kultowego Mustanga. Jego moc jest jednak nieco niższa niż w przypadku amerykańskiego klasyka i wynosi 305 KM, rozwijanych przy 6500 obr/min. Dostępny w szerokim zakresie obrotów maksymalny moment obrotowy wynoszący 440 Nm przekazywany jest poprzez 6-cio biegową manualną skrzynię biegów na przednie koła. Dzięki temu samochód rozpędza się do 100 km/h w 5,6 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 264 km/h. Mimo że osiągi te prezentują się imponująco, Ford zdecydował się na przygotowanie dla najbardziej wymagających klientów wersji limitowanej RS500. Jej nazwa pochodzi od ilości sztuk, w jakiej została wyprodukowana. Cechuje się ona większą o 45 KM mocą silnika oraz zmodyfikowanym wyglądem zewnętrznym.
Honda Civic Type R
Najmocniejsze modele Hondy od wielu lat noszą oznaczenie Type R. Dotychczas japoński producent stosował w nich silniki atmosferyczne, a więc nieposiadające turbodoładowania. Przełom nastąpił w 2014 roku, kiedy to topowa wersja kolejnej, dziewiątej już generacji Civika otrzymała silnik o pojemności 2 l wyposażony w turbosprężarkę. Aktualnie produkowana jest dziesiąta odsłona kompaktowej Hondy, posiadająca w wersji Type R motor generujący rekordową w historii modelu moc aż 320 KM osiąganą przy 6500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm, podobnie jak w przypadku Forda dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów. Podobnie jak u konkurenta napęd trafia na koła przedniej osi za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Samochód rozpędza się do setki w 5,8 sekundy, a maksymalna prędkość jaką jest w stanie osiągnąć imponujące 272 km/h. Samochód wyróżnia się niezwykle dynamiczną linią nadwozia z charakterystycznym tylnym spoilerem oraz niepowtarzalnym dźwiękiem dobywającym się z silnika.
Który model wybrać?
Trudno jednoznacznie wskazać zwycięzcę tego pojedynku. Honda zapewnia bezkonkurencyjne w swojej klasie właściwości jezdne, które przekładają się chociażby na doskonałe czasy okrążeń na torach wyścigowych. Civic Type R ustanowił rekord słynnego Nordschleife – północnej pętli Nurburgringu w kategorii samochodów przednionapędowych. W bezpośrednim porównaniu przeprowadzonym przez redakcję Auto Bilda również uzyskiwał lepsze rezultaty na torze niż jego konkurent z oznaczeniem RS. W codziennym użytkowaniu wykazuje się sporym jak na samochód o sportowym zacięciu komfortem i właściwościami użytkowymi, a także dającym ogrom radości z jazdy układem jezdnym. Wszystkie podzespoły tego samochodu zostały zestrojone tak, aby zapewniać jak najlepsze osiągi oraz maksimum frajdy w każdych warunkach.
Honda Civic Type R to niekwestionowany lider pośród hot-hatchy z napędem na przednią oś. Gdy kilka lat temu producent wprowadził do modelu silnik z turbodoładowaniem, wielu zastanawiało się, czy aby na pewno wyjdzie mu to na dobre. Nie ma wątpliwości, że tym zabiegiem japoński kompakt zyskał jeszcze większą przewagę nad konkurencją.